woensdag 10 april 2013

Meer tunisch haken

Toch nog even wat meer over tunisch haken, want het is toch wel erg leuk vind ik, omdat je er vrij makkelijk een ander soort steek mee kunt maken dan met gewoon haken.

Ik zoek vooral in het Engels, daarmee vind je gewoon veel meer! Op Ravelry staan verschillende steken met gratis uitleg. De uitleg snap ik niet altijd helemaal, maar dan zoek ik de desbetreffende steek gewoon op via YouTube, daar is ook altijd wel iets te vinden. Meekijken is toch makkelijker dan meelezen.

De tricotsteek liet ik al zien, het lijkt écht alsof het gebreid is!


Maarrr er zijn dus nog veel meer steken! Ik heb een klein proeflapje gemaakt met een paar van de steken, maar daar zie je het allemaal niet zo duidelijk. Ik doe het dus eventjes met de plaatsjes van de patroontjes van Ravelry.

Dit is de 'Tunisian Full Stitch' (ik weet niet zo goed hoe ik het in het Nederlands moet noemen).


Ik zie nu dat deze steek een beetje lijkt op Boschnisch haken, dit ken ik verder ook niet, maar ik kom het toevallig tegen tijdens het googlen. Ik vind deze steek wel een leuk effect geven!

Je kunt ook de 'Tunisian Purl Stitch' gebruiken.


Zoals je ziet lijkt het op de 'verkeerde kant' van de tricotsteek, zoals je die ook met breien krijgt. Of  eigenlijk lijkt het op breien als je alleen maar recht of alleen maar averecht breid.

De 'Tunisian Cross Stitch' is een bijzondere steek om te zien en ziet er heel leuk uit vind ik!


Door steken over te slaan en daarna toch nog te haken, krijg je dit effect.

Er zijn echt nog veel meer steken, dus je kunt naar hartelust variëren als je dat wilt! Het is dat het weer lente wordt, maar anders had ik deze hoofdband heel graag gemaakt! Dat kan dus met de tricotsteek zoals hier, maar ook prima met een andere tunische haaksteek lijkt me.


Nog meer tunisch haken... Dit entrelac deken (links) vind ik er ook heel mooi uit zien.


Ik heb nog wol liggen voor een plaid, dus misschien wordt het wel zoiets, maar daar ben ik nog niet helemaal uit. Een deken gehaakt met kabels (rechts) lijkt me ook wel heel leuk.

Je hebt overigens niet per se speciale tunische haaknaalden nodig om tunisch te haken. Met een gewone haaknaald kun je ook al prima oefenen! Je kunt dan alleen niet zo heel veel steken opzetten, anders vallen ze van je naald af.

Liefs, Janne

5 opmerkingen:

  1. Kan je blijkbaar ook hele leuke dingen mee maken! Misschien eens proberen na mijn zomer-deken. Op de blog van Jeanet van Blij dat ik brei, stond hele mooie wol, en dan ook met de entrelac steek (een sjaal, maar plaid zal er ook wel mee gaan). Dacht dat je die laatste enkel kon breien, maar als je'm ook kan haken, kriebelt het wel om dat mooie bolletje te kopen bij haar!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat ziet er leuk uit. Moet ik misschien ook maar eens gaan proberen, maar ja er staat nog zoveel op mijn to-do lijstje...
    groeten Cream@

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik wil graag dieren maken met tunisch haken, liefst een muis. Maar die ik vind zijn allemaal met gewone haaknaald. Waar vind ik ze

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik wil graag dieren maken met tunisch haken, liefst een muis. Maar die ik vind zijn allemaal met gewone haaknaald. Waar vind ik ze

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Tineke,

      Ik denk dat het met tunisch haken wat lastiger is om dieren te haken dan met ´gewoon´ haken. Voor een muis zou je wel kunnen zoeken naar naaipatroontjes voor een muis, en de lapjes die dan nodig zijn kun je dan misschien tunisch haken en later in elkaar naaien. Het is maar idee, misschien je er iets aan. :) Succes!

      Verwijderen