donderdag 17 oktober 2013

We gaan gewoon maar door! (+ patroon)

Er is weer een bestelling klaar! Het productiewerk wordt voort gezet. ;-) Gelukkig zijn het projectjes die met een redelijk grote haaknaald gedaan kunnen worden, dan schiet het lekker op. :-)

Dit setje voor mijn achternichtje is af!



Ik hoop (heel erg) dat het mutsje past en dan mijn nicht de kleur goed vindt, want dat weet ik niet zeker. Vanavond even bellen of ik het langs kan brengen en dan weet ik het. ;-)

Ik heb gebruik gemaakt van het patroon voor een granny stripe, maar dat is heel algemeen bekend. Verder heb ik het patroon zelf bedacht. Ennn... Opgeschreven! Dus ik kan hem lekker delen met jullie! Op deze blog (wel in het Engels) vind je ook informatie over hoe je kunt inschatten hoe groot een muts moet worden, voor iemand van welke leeftijd dan ook.

Patroon mutsje en sjaal

Donker roze wol Nigar van de Zeeman
Grijze wol Nigar van de Zeeman (voor de roosjes)

Afkortingen:
t = toer
l = losse
hv = halve vaste
v = vaste
stk = stokje
st = steek
l-groep = losse groep 

Patroon mutsje:
Haaknaald 5 mm
Afmetingen: 19 cm (breedte) x 16 cm (hoogte)

t1: Maak een magische ring, 2 l, 12 stk in de ring, hv in eerste stk (= 12 steken)
t2: 2 l, *2 stk in volgende stk*, herhaal *-*, hv in eerste stk (= 24 steken)
t3: 2 l, *2 stk in volgende stk, 1 stk in volgende stk*, herhaal *-*, hv in eerste stk (= 36 steken)
t4: 2 l, *2 stk in volgende stk, 1 stk in volgende 8 stk*, herhaal *-*, hv in eerste stk (= 40 steken)
t5: 3 l, 2 stk in eerste stk, 1 l, *sla 3 stk over, 3 stk in volgende stk, 1 l*, herhaal *-*, hv in 3e l van het begin (= 10 groepen van 3 stk met daartussen 1 l)
t6: hv in volgende 2 stk, hv in l-groep, 3 l, 2 stk in zelfde l-groep, 1 l, *sla 3 stk over, 3 stk in volgende l-groep, 1 l*, herhaal *-*, hv in 3e l van het begin (= 10 groepen van 3 stk met daartussen 1 l)
t7-9: herhaal t 6
t 10: 2 l, *stk in volgende 3 stk, stk in l-groep*, herhaal *-* (= 40 steken)

Roosje:
Haaknaald 6 mm
Patroon garnstudio, eerste 4 toeren, naai op het mutsje

Patroon sjaal:
Haaknaald 7 mm
Afmetingen: 15,5 (breedte) x 130 cm (lengte)
3 losse aan het begin van een toer tellen als stokje

20 l
t1: stk in 4e losse vanaf haaknaald, *stk in volgende l*, herhaal *-* (= 17 steken)
t2: 3 l, stk in elk volgende stk (= 17 steken)
t3: 4 l, draai het werk, sla eerste stk en volgende 3 stk over, *3 stk in volgende stk, 1 l*, herhaal *-*, stk in 3e losse van vorige toer
t4: 3 l, 2 stk in l-groep, *1 l, 3 stk in volgende l-groep*, herhaal *-*
Herhaal t3 en t4 tot de gewenste lengte van de sjaal is bereikt. Om deze toeren wat beter te begrijpen kan dit plaatje misschien van pas komen (ik vond het via google, maar hier komt het vandaan):


Eindig door nog twee toeren met alleen maar stokjes te haken. (1 stk in elk stokje en 1 stokje in elke l-groep)

Werk de sjaal af door aan elke lange kant een rij vaste te haken. Haak hierbij om elk stokje twee vaste. Werk alle draadjes weg.

Roosje:
Haaknaald 6 mm
Patroon garnstudio, eerste 8 toeren, naai op de sjaal


Hopelijk hebben jullie er wat aan, klopt het patroon een beetje en is het ook nog te begrijpen. ;-) Zo niet, dan hoor ik het natuurlijk graag. 

Dan wil ik alleen nog even zeggen dat ik het zo leuk vond dat ik zoveel lieve en leuke reacties kreeg op mijn vorige blog berichtje(s). :-) Tot snel!

Liefs, Janne

13 opmerkingen:

  1. Mooi setje heb je gehaakt. Voor welke leeftijd is deze muts?
    Als je nog meer mutsen gaat maken en je wilt zeker weten dat ze passend worden, lees dan eens dit bericht. Er staat een tabel in met richtlijnen voor maten.
    http://amberscreaties.blogspot.nl/2013/10/hoe-haak-je-een-passende-muts.html

    Groetjes, Margaret

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een leuk setje heb je gehaakt, de kleur is ook echt meisje, meisje!
    Ben juist blij dat je het uitgeschreven hebt. Ben zelf nog niet zo lang aan het haken (VERSLAVEND, ik haak ook bijna elke dag!) maar die symbolen, pffft.
    Heb je patroon gepind, bedankt voor het delen.
    Groetjes Patricia

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat fijn dat ik er iemand blij mee kan maken! :-) Ik ben bang dat ik moet toegeven dat ik ook een beetje verslaafd ben, maar ach, er zijn ergere dingen waar je verslaafd aan kunt raken. ;-) Veel plezier ermee en bedankt voor het delen!

      Verwijderen
  3. Leuk! Die wil 'k ook eens proberen, bedankt voor het patroon!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik snap bij het patroon van de sjaal niet zo goed of je nou vanaf het begin stokjes (stk) bedoelt of steken. Bedoel je vanaf toer 1 meteen stokjes? dan zal ik mijn patroon even aanpassen nl.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Sorry dat het onduidelijk voor je is. Je haakt meteen stokjes. Succes ermee!

      Verwijderen
    2. Je hoeft geen sorry te zeggen hoor.ben een beginnende haker dus nog even wat puzzelen zo nu en dan.ik zal het nog eens proberen!bedankt voor je reactie!

      Verwijderen
  5. Hier nog een verslaafde :-) Superleuk setje en wat goed dat je bestellingen hebt!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Met hoeveel losse begin je die magic ring?de sjaal is bijna klaar .mn wol is helaas op!dus nu eerst maar de muts!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De magische ring is niet met lossen. Als je een filmpje op YouTube zoekt die het uitlegt, dan kom je er vast uit hoe het moet.

      Verwijderen
  7. Janne, ik kom er niet uit bij het bloemetje. je schrijft dat het patroon van garnstudio komt. maar de patronen die ik daar zie, lijken er niet op. kun je misschien de link naar het patroon posten? dank, kirsten

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Kirsten! Bij deze de link, hopelijk lukt het zo! Anders hoor ik het natuurlijk graag.
    http://www.garnstudio.com/lang/nl/visoppskrift.php?d_nr=124&d_id=7&lang=nl
    Liefs, Janne

    BeantwoordenVerwijderen
  9. beste Jane,voor welke leeftijd is deze muts en sjaal gehaakt?

    BeantwoordenVerwijderen